Nieuwsbrief - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Peter Huizinga - WaarBenJij.nu Nieuwsbrief - Reisverslag uit Castries, St. Lucia van Peter Huizinga - WaarBenJij.nu

Nieuwsbrief

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

27 Mei 2008 | St. Lucia, Castries

Lieve vrienden,
We zijn alweer over de helft van onze missie hier in de Caribian. Er is de laatste tijd heel wat gebeurd. Met als hoogtepunt de geboorte van mijn eerste kleinkind. Een gezonde dochter, genaamd Veerle – Sophie. Moeder Amanda en vader Bart maken het ook goed.

BAHAMA’S en CAYMAN ISLANDS
Deze eilanden staan erg onder Amerikaanse invloed. Dat betekent: meerdere cruise schepen per dag, met de daarbij behorende plaatselijke handel: veel tax-free juweliers, souveniers die je eigenlijk niet eens wilt hebben en natuurlijk de t-shirts met de meest waanzinnige opdrukken. KFC, Rock-cafe en Burgerking op strategische plekken. En alles wordt weer compleet stil als deze schepen ’s-avonds weer vertrokken zijn. Gelukkig bieden wij met ons “passagiers-scheepje” een totaal andere hulp voor de eilanden. Want achter al de glitter van de vele resorts leeft er nog steeds een groot deel van de bevolking in armoede. Drugsgebruik, gangs, vaderloze gezinnen en zwangere tienermeisjes. Velen hebben het schip bezocht, vooral veel scholen. Er zijn duizenden gratis evangeliën uitgedeeld.

JAMAICA
De reis naar Jamaica was bijzonder. We gingen zo snel dat we onder de kust van Cuba een paar uur hebben liggen dobberen. En dat betekende: zwemmen. Bang voor duiken vanaf het schip was niet nodig. Staan was wat moeilijker in een zee die dieper is dan 5 km. En dan Jamaica: een compleet andere wereld. De armoede is overal te zien. En wat er overblijft aan “rijkdom” is verborgen achter hoge muren met bewaking voor de poort. Hier hadden we voor het eerst te maken met crowd-control. Zoveel mensen die uren in een lange rij staan te wachten in de hitte. Die moeten dan in blokken gescheiden worden om te
zorgen dat ze niet allemaal tegelijk het schip op rennen. Water verspreiden tegen de dorst, en muziek, drama en dans om de mensen bezig te houden. Gelukkig is alles goed gegaan, mede door de steun die de vele vrijwilligers ons hebben gegeven. En dan al die kinderen. Op één dag hebben we 1000 kinderen een doorlopend programma van zo’n 20 minuten gegeven. Steeds 80-100 kinderen in de zaal. En die ziten dan gewoon lekker rustig te genieten, ieder in zijn eigen kleurrijke uniform. Geweldig dat je op deze manier de kinderen kan bereiken. En als na 22.00 de bezoekers weg zijn, dan begint het opruimen. Veel mensen laden de mand vol met boeken en komen er bij de kassa achter dat ze te weinig geld hebben. Stapels boeken blijven er achter die dan weer terug gezet moeten worden. In de kinderafdeling lijkt het wel of er een bom is ingeslagen. Alles ligt door elkaar op een grote stapel. Vaak zijn we dan tot 02.00 uur bezig om alles weer op zijn plaats te leggen. En dat dan iedere dag…

ST. KITTS & NEVIS
Na de drukte van Jamaica was St.Kitts een verademing. Een klein rustig eiland, vredig aan de buitenkant,
maar ook hier weer meer en meer criminaliteit, gebroken gezinnen, drugs en gangs. Dit is een verschijnsel dat trouwens in de gehele Carabian te bespeuren is.

ANTIGUA
Daar zijn we vandaag voor de laatste dag. Morgen vertrekken we naar St. Lucia. Dan nog Barbados en
Trinidad en onze reis zit er op. Wat er met de LOGOS-2 gaat gebeuren is nog niet zeker. Wel zeker is dat
OM gaat stoppen met het schip. Er is een potentiële koper en anders wordt het schip verschroot. Wat een
geweldig instrument is het geweest in Gods handen. Werkelijk miljoenen mensen hebben het schip in al die jaren bezocht. Allemaal zijn ze op een of andere manier met het evangelie in aanraking gekomen.
Duizenden scholen en bibliotheken zijn voorzien van boeken. En daarbij hebben vele duizenden, vooral
jongeren, 2 jaar als vrijwilliger gediend en daarbij een gedegen opleiding en levenservaring gekregen.

Het resultaat van onze trip is tot nu toe 90.000 bezoekers, kinderen niet meegerekend.

• 12 Juni 2008 - 07:41

Els En Mais:

lieve peter, wat leuk om na een lange periode "radiostilte" weer van je te horen. Allereerst OPA, gefeliciteerd met Veerle, een prachtig meiske. Mama stuurt me regelmatig de foto's door, ook van de trotse ouders. Wat een bezit zo'n kleinkind. Ik hoop dat je haar snel in je armen kunt houden.
    Bijzondere ervaringen heb jij, ik geniet ervan om het allemaal te lezen en dan die prachtige foto's van die kleurrijke mensen erbij. Wat voor boeken verkopen jullie eigenlijk? Toch niet alleen religieuze boeken en in welke talen dan? En de voertaal van jullie bijeenkomsten is dat de plaatselijke taal en wie beheerst die dan of wordt dat weer door de vrijwilligers gedaan. Goede vaart en tot horens, groet van Mais, liefs Els