Dat is lang geleden! Nieuwsbrief - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Peter Huizinga - WaarBenJij.nu Dat is lang geleden! Nieuwsbrief - Reisverslag uit Nassau, Bahama's van Peter Huizinga - WaarBenJij.nu

Dat is lang geleden! Nieuwsbrief

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

26 Maart 2008 | Bahama's, Nassau

Het is alweer een behoorlijke tijd geleden dat ik schreef over Kiel, Duitsland. Er is een hoop gebeurt in de tussentijd. Helaas is het mij niet gelukt om de contacten op peil te houden en vooral deze website bij te houden, ik ga dat vanaf nu weer doen (met behulp van Matthijs). Er komen veel interessante bestemmingen aan dus veel leesplezier! Hieronder mijn nieuwsbrief!
Peter

Lieve vrienden,
Het zweet loopt in mijn ogen. Er is geen ontkomen aan. Als ik het afveeg dan wordt alles zwart in mijn gezicht. Toen ik vanmorgen om 06.00 begon met het opstarten van de machines voor de reis naar de Bahamas was het nog een heerlijke 25°C. Nu is het al 38° in de machinekamer. Drinken en niet teveel bewegen is het motto. En het zal nog warmer gaan worden, als we langzaam verder naar het zuiden gaan.

De overtocht
De overtocht was zwaar. Na afscheid te hebben genomen, vertrokken we uit Vlaardingen volgestouwd met brandstof, etenswaren en boeken. Vooral heel veel boeken. 3 containers die we allemaal met de hand hebben moeten overladen. En dat, nadat we eerst een hele dag eten hebben moeten verstouwen. Totaal 28 pallets melk, vlees, rijst etc. Mijn armen waren gevoelloos. Wat waren we blij met de hulp van zo’n 30 vrijwilligers. Het 1e gedeelte van de tocht viel nog mee, maar zodra we in het diepe water kwamen begon het. Hoge golven en dagenlang windkracht 8-9. Korte slaapperiodes, het constante bewegen en 2 weken wachtlopen, putten je dan uit. Ik ben zelf niet zeeziek geweest. Meer dan de helft van de bemanning wel.
Een zegen dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Met al dat bewegen is een breuk gauw gebeurd.

Hamilton - BERMUDA
En dan is er ineens dat hoopje land midden in de oceaan, omgeven door koraal. Met alleen een smal kanaal wat naar de hoofdstad leidt. Er liggen minstens 400 geregistreerde schepen ergens op de bodem rondom het eiland. Een paradijs voor wrakduikers. Niet wat ik verwachtte van een tropisch eiland. Heel schoon, heel Engels (ik kan maar niet wennen aan het linkse verkeer tijdens het oversteken), maar vooral heel erg duur. Een beetje een surrealistisch geheel. Op het eiland van 21 km lang wonen 60.000 mensen. En overal is gebouwd. Vooral hele grote, heel dure huizen. Er zijn wel mooie stranden, maar de meeste zijn particulier bezit of horen bij de vele hotels. De rest van het land lijkt te bestaan uit golfcourses.
Bermuda behoort tot de rijkste landen ter wereld. In de niet al te grote hoofdstad Hamilton zie je alle grote banken en verzekeringsmaatschappijen van de wereld.
Een groot contrast zijn de vele daklozen die op straat lopen. Op zo’n klein volgepakt eiland is weinig te doen. Drugs- en drankmisbruik zijn daarom een groot probleem, ook binnen de zgn. gegoede burgerij. Velen ontsporen. De jongeren gaan weg en er komen steeds meer zeer rijken wonen, die de huizenprijzen opdrijven. Daarbij dragen de vele cruise schepen die vanaf mei dagelijks binnen lopen, bij aan de extreem hoge prijzen. Er is en tekort aan personeel. Een schoonmaker verdient al gauw $4000,- per maand.

LOGOS 2
Tot 2 dagen voordat we in Bermuda waren hadden we nog steeds geen toestemming om boeken te gaan verkopen. Maar we hadden alle vertrouwen dat God dat op ging lossen. De dag voor aankomst was ineens alles geregeld. We hebben minder bezoekers gehad dan verwacht. Maar misschien was het te verwachten aantal wel erg positief ingeschat. De verkoop was echter goed. Mensen gingen regelmatig met tassen vol van boord. Wat ikzelf altijd erg leuk vond waren de bezoeken van scholieren na schooltijd. Netjes in uniform, handje geven, beleefd en héél erg rustig. Omdat we met een kleine groep zijn is er minder tijd om de straat op te gaan. Maar de kerken hebben dat volledig gecompenseerd door vele bijeenkomsten op het schip voor ons te organiseren. Erg indrukwekkend was een groep mannen uit de gevangenis die aan boord kwamen. We hebben deze mensen 2x bezocht, en zij hadden om een tegenbezoek gevraagd. Al met al was Bermuda een hele ervaring. We zijn heel erg gezegend door de kerken en de gemeenschap. Vele ambtenaren en leidinggevenden hier zijn christenen. Zo waren de benodigde sleepboten (algauw $5000,-)een gift. En nu dus op naar de Bahamas. De zon schijnt en de zee is erg rustig.

Tot de volgende nieuwsbrief!

• 26 Maart 2008 - 22:03

René Millenaar:

Hoi Peter,

Als ik je bericht zo lees, dan denk ik dat we ons nauwelijks een voorstelling kunnen maken van wat jij ziet en meemaakt. Geweldig zoals God jou en OM gebruikt om mensen waar ook ter wereld te bereiken. Heel veel zegen op je arbeid toegebeden!